Fagtur til Bejing påsken 2012

Turen varte fra 31. mars til 7. april. Dette var en begivenhetsrik tur som var arrangert av reisebyrået Mitt Kina. Vi besøkte de tradisjonelle turiststedene som blant annet den kinesiske mur, Den forbudte by, den himmelske freds plass, sommerpalasset og himmelens tempel med tilhørende park. Vi spiste kinesisk mat to ganger daglig på kinesiske restauranter med tradisjoner fra forskjellige områder i Kina. Vi handlet på silkemarkedet og perlemarkedet hvor vi måtte lære oss å prute. Dessuten hadde vi en veldig flink kinesisk guide som var med på bussen hele tiden og fungerte som tolk ved behov.

Bilder fra turen

Faglig innhold

Foruten alt dette var det satt av tid til hvordan fotterapi praktiseres i Kina. Den 2. dagen vi var der, besøkte vi et spa-senter i nabobygningen til hotellet hvor vi bodde. Der fikk vi en innføring i fotsoneterapi som de benytter seg av når de masserer. Etter dette fikk alle deltakerne fot- og leggmassasje. Vi satt flere i samme rom. Dit gikk vi forresten jevnlig resten av uken for å få både fot- og kroppsmassasje. Særlig fotmassasjen var utrolig deilig. Jeg tror de holdt på en time av gangen, og massøren avsluttet alltid med litt skulder- og ryggmassasje. For en som gir behandling hele tiden, var det deilig å lene seg tilbake og bare ta imot. Arbeidsstillingen til behandlerne var ikke den aller beste, vi satt i en lenestol, mens de satt på en liten krakk. Til gjengjeld så alle massørene veldig unge ut. De kunne ikke være mer enn 25 år.

Fotterapi i Kina

Her er vi på en yrkesskole med fotterapielever med en professor i kinesisk medisin som holdt foredrag om fotproblemer. Legg merke til guiden, Cindy, som tolker alle fagtermene. Professoren sa bl. annet at kinesisk fotterapi har en 3000 år gammel lang tradisjon.Vi fikk også en orientering om kinesisk fotterapi i praksis og om landets utdanning. I Kina har de ikke skoler med fotterapiutdannelse. De aller fleste går i lære i flere år hos fotterapeuter og får en godkjennelse derfra.

En annen dag dro vi til en stor klinikk, som bare drev med fotterapi og hvor de også hadde lærlinger som ble opplært i en teknikk de hadde brukt i tusenvis av år. Dette var faktisk den eneste i sitt slag i landet. Alle som arbeidet der hadde 3 måneder med undervisning før de kunne behandle pasienter, så går de over i praksis og får etter hvert lisens. De stiger i gradene etter hvert som de ble flinkere. En som var der hadde jobbet der i 20 år helt siden han var 17 år. Den høyeste tittelen  å få var «mester». De som jobbet der hadde ti pasienter på en dag og jobbet i 8 timer.

Her er gjengen på besøk på en privat klinikk i Beijing hvor de til og med selger Gehwol-produkter. Den lignet på en gjennomsnittlig norsk klinikk. Her hadde de også en liten slipemaskin til å behandle hud og negl. De solgte sko, såler og og kremer. De hadde til og med såler mot fotsopp! En av fotterapeutene demonstrerte hvordan man setter på bøyle på negl. Det gikk fort, og den satt perfekt med en gang. Spange mot inngrodd negl hadde de ikke hørt om.